Hoe cashflowplanning wordt ingezet voor ‘uurtje-factuurtje’.

Cashflowplanning voor consultancy bedrijven is een belangrijk onderdeel van de financiële bedrijfsvoering. In feite zijn deze ‘urenfabrieken’ zeer goed vergelijkbaar met productiebedrijven.

Ook hier spelen verschillende factoren, die de financiële planning voor begroting en cashflow lastig maken. In tegenstelling tot productiebedrijven heeft men in deze sector meer oog voor lange termijn planning en is men gewend om te werken met een jaarbegroting.

In deze case lees je wat het de organisatie heeft opgeleverd om de cashflowprognose te automatiseren. Inzicht in cashflow heeft veel meer effect dan je in eerste instantie zou denken! 

Aandachtspunten

cashflowplanning essentieel voor urenfabriek

Net als bij recruitment wordt hier fors in mensen geïnvesteerd. En daarbij gaat er veel tijd overheen voordat nieuwe mensen inzetbaar en declareerbaar zijn. En aangezien de personeelskosten direct betaald moeten worden, betekent dit een fors beslag op de cashflow.

Het maakt dus veel uit hoe hard je groeit. Als elke maand 1 persoon extra hebt weg te zetten, is de financiële impact veel minder dan dat je een team van 5 kunt plaatsen. Qua financieel vooruitzicht lijkt het mooi en is de bedrijfsvoering vaak gericht op winst-maximalisatie, maar dien je er echt vooraf rekening mee te houden dat je dan over voldoende financiële ruimte moet beschikken.

Ook de facturering is cruciaal voor de cashflow. Daar waar bij een productiebedrijf wekelijks wordt gefactureerd, gebeurt dit bij consultancy bedrijven veel vaker pas aan het einde van de maand of project. En dit heeft een enorm beperkend effect op de cashflow. In principe schiet je dan je opdrachtgevers een maand voor.

Na een maand van ‘productie’ worden alle uren verzameld en langzaam aan uit gefactureerd in de weken die daarop volgen. Tel daar dan ook nog de ruime betalingstermijn bij op, die door de klant wordt gehanteerd. En het cashflow-effect is dan dat je als consultancybedrijf ca. 3 maanden de kosten van je personeel aan het ‘voorschieten’ bent.

Hoe meer omzet hoe meer winst is mogelijk, maar qua cashflow is dit dus een ander verhaal. Niet de winst is bepalend voor je cashflow, maar het betalingsgedrag van je klant heeft een veel grotere invloed. Het is dus erg belangrijk om daar aandacht aan te geven, wil je je cashflow op peil houden.

De praktijk

Omzet groeit 15% t.o.v. jaar daarvoor

Cashflow-ontwikkeling blijft een uitdaging:

Praktijkvoorbeeld Consultancy

In deze business-case laten we zien hoe een redelijk snelgroeiend consultancy bedrijf zicht krijgt op de cashflow-ontwikkeling. Door dit inzicht wordt het gemakkelijker om met financiers te overleggen over uitbreiding van de kredietfaciliteit. Bovendien blijkt dat het ook bespreekbaar is om met klanten een belangrijke aanpassing op het betalingsgedrag door te voeren.

Wil je ook meer grip op je toekomstige cashflow?

Peter vertelt je graag alles over de mogelijkheden. Neem contact op via p.wouters@cashcontroller.nl of telefonisch via 085 732 5721.