Voorkom een Cashflow-crisis.

Heb jij te maken met een snelgroeiend klantenbestand en een grote diversiteit aan abonnementen, facturerings-momenten en betalingsafspraken? Inzicht in zowel winst als cashflow is dan een enorme uitdaging!

Bij SaaS-bedrijven lopen winst en liquiditeit vaak volledig uiteen. Bovendien biedt de begroting geen betrouwbaar beeld van de cashflow-ontwikkeling.

Zonder effectieve cashflowplanning leidt dit tot onverwachte financiële tekorten, problemen met het voldoen aan betalingsverplichtingen en zelfs het in gevaar brengen van de groei en stabiliteit van je bedrijf. Gelukkig hebben wij de oplossing voor dit probleem!

Business-case

Aandachtspunten

Winst en cashflow hebben niets met elkaar te maken

Bij de meeste bedrijven geeft de omzet een goed beeld van de commerciële groei van het bedrijf. Bij SaaS-bedrijven ligt dat toch wel anders. Bijvoorbeeld een order van € 24.000,- zie je in de v&w-rekening van een ‘normaal’ bedrijf meteen terug in de maandcijfers. Bij een SaaS-bedrijf is dit in die maand slechts voor 1/12 deel zichtbaar, terwijl de liquiditeit wel met 100% stijgt.

Het goede commerciële gevoel van de gemiddelde MKB-ondernemer wordt niet door de v&w-rekening bevestigd. De grootboekrekening van de abonnementen-omzet is een financiële interpretatie. En het gevolg is dat omzet en winst in de v&w-rekening een totaal ander beeld geven dan de cashflow. En dat is precies de reden om aan cashflowplanning te doen!

Cashflowplanning is dus cruciaal en daarbij één van de manieren om commercieel succes te meten. De v&w-rekening is zeker geen goede graadmeter. Het belangrijkste is de ontwikkeling en samenstelling van het abonnementenbestand. Niet alleen voor de bepaling van de winst en liquiditeit, maar zeker ook voor de waarde van de onderneming!

Abonnementen de basis voor cashflow!

Abonnement is de basis

Abonnementen graadmeter voor succes van SaaS!

Om de juiste doorberekening naar zowel resultaat als cashflow  te kunnen maken, gebruiken wij de data van jouw abonnementen-bestand van je klanten. In bovenstaande afbeelding zie je hoe de berekening plaatsvindt vanuit het abonnement naar liquiditeit en v&w-begroting.

Het abonnementenbestand met alle mogelijke variaties op het gebied van abonnementsoorten, verschillende frequenties van factureren en abonnementsperiodes, worden doorgerekend daar waar nodig. Op basis van deze informatie wordt er een doorberekening gemaakt naar de cashflow en daarbij ook naar de v&w-rekening.

Jij hebt dus de mogelijkheid om te kiezen voor het zogenaamde transitorisch doorrekenen. Op klantniveau wordt hiermee allereerst een cashflowbegroting doorgerekend. Daarnaast zie je ook op klantniveau de omzet-begroting per maand. Uiteindelijk zie je de financiële vertaalslag naar grootboek per maand.

Op deze manier bieden wij een oplossing voor de cashflow-planning voor SaaS-bedrijven. Normaal gesproken is dit een ingewikkelde materie, die in de praktijk van het MKB nogal eens voor hoofdbrekens zorgt. Hoe dit precies in onze praktijk in zijn werk gaat, kun je lezen op onze volgende business-case.

Wil je ook meer grip op je toekomstige cashflow?

Peter vertelt je graag alles over de mogelijkheden. Neem contact op via p.wouters@cashcontroller.nl of telefonisch via 085 732 5721.