Hoe Cashflowplanning bijdraagt aan jouw groei!

Cashflowplanning voor recruitment bedrijven is een essentieel onderdeel van de financiële bedrijfsvoering. Althans dat zou het moeten zijn, omdat deze bedrijfstak veel kenmerken heeft, die liquiditeitskrapte in de hand werken.

Zeker als je succesvol bent en hard groeit en veel mensen kunt inzetten bij je klanten moet je goed opletten dat er voldoende financiële ruimte beschikbaar is om door te blijven groeien. Dat heeft te maken met een aantal specifieke kenmerken.

Aandachtspunten

Cashflowplanning succesfactor voor recruitment

De meeste snelgroeiende bedrijven hebben extra geld nodig om te kunnen groeien. Voor recruitmentbedrijven is dat nog meer van toepassing. Dit komt omdat er voor een groeiend personeelsbestand fors geïnvesteerd moet worden in opleiding en loonkosten, voordat mensen bij klanten kunnen worden ingezet en declarabel zijn.

 

Vaak zijn de inkomsten in de 1e helft van het jaar ook nog lager dan in de 2 helft van het jaar. En dat legt extra beslag op je liquiditeit. Tel daar het betalingsgedrag van jouw klanten bij op en je bent al snel 4 maanden verder, voordat je de eerste inkomsten op je bankrekening ontvangt. En je maakt dus winst en bent dus levensvatbaar, maar hoe handle je nu dit liquiditeitsprobleem?

 

Gelukkig is factoring in deze branche een praktische financieringsvorm, die je bij deze groei kan helpen. Factoring wordt wel een dure financieringsvorm genoemd, maar als het hiermee mogelijk is om extra omzet te genereren, is het verstandig om verder te kijken dan alleen naar de rente en bijkomende factoringkosten.

 

Het cashflow effect van groei, seizoenspatronen èn betalingsgedrag van je klanten.

Praktijkvoorbeeld Recruitment-bedrijf

In bovenstaand voorbeeld zie je de cashflowprognose van 2 bedrijven, die beiden exact dezelfde winstverwachting hebben, maar een totaal andere liquiditeitsbehoefte. De bovenste grafiek is de uitkomst van een bedrijf dat rustig voortkabbelt en geen uitschieters heeft qua omzet, inkopen en kosten.

De onderste grafiek is de wekelijkse liquiditeitsprognose van een recruitment bedrijf, dat zich in een fase bevindt van groei, seizoensgevoeligheid en alle specifieke recruitment-kenmerken heeft, waardoor de liquiditeit onder druk komt te staan.

Is er in het eerste plaatje een kredietbehoefte van € 1.25 mln, in het tweede plaatje is dit ruimt € 1.0 mln. meer. Ook hier blijkt is de uitspraak ‘Cash = King’ zeer van toepassing. En winst is een interpretatie 😊.

Dat het noodzakelijk is geweest voor dit recruitment bedrijf om aan cashflowplanning te doen, blijkt uit onze business-case. Vaak uit nood geboren, maar er eenmaal mee aan de slag gegaan, de basis voor een succesvolle groei van de onderneming.

 

Wil je ook meer grip op je toekomstige cashflow?

Peter vertelt je graag alles over de mogelijkheden. Neem contact op via p.wouters@cashcontroller.nl of telefonisch via 085 732 5721.